I. Punkt Interwencji Kryzysowej
Pracownicy Punktu Interwencji Kryzysowej udzielają pomocy indywidualnej, w szczególności, osobom:
• będącym w kryzysie,
• doświadczającym przemocy domowej,
• uzależnionym i współuzależnionym,
• przeżywającym problemy opiekuńczo - wychowawcze z dziećmi,
• potrzebującym wsparcia psychologicznego, psychoterapii indywidualnej i rodzinnej,
• potrzebującym poradnictwa prawnego, w tym w redagowaniu pism procesowych dotyczących m.in. spraw rodzinnych (np. pozwy o alimenty, separację, rozwód, eksmisję itp.).
Przemoc w rodzinie jest zjawiskiem często trudnym do rozpoznania. Jeśli doświadczasz jakiejkolwiek formy zachowania ze strony bliskich osób, które opisane są poniższej, zgłoś się do nas na konsultację. Pomożemy Ci zdiagnozować sytuację, w której się znalazłaś/łeś i poszukać sposobów jej rozwiązania.
Przemoc fizyczna – naruszenie nietykalności fizycznej: uszkodzenie ciała, popychanie, szarpanie, ciągnięcie, szturchanie, klepanie, klapsy, ciągnięcie za uszy, włosy, szczypanie, kopanie, bicie ręką, pięścią, uderzenie w twarz – tzw. “policzek”, duszenie, krępowanie ruchów, itp.;
Przemoc psychiczna – naruszenie godności osobistej: różne formy przymusu i gróźb np.: obrażanie, wyzywanie, osądzanie, ocenianie, krytykowanie, straszenie, szantażowanie, grożenie, nieliczenie się z uczuciami, krzyczenie, oskarżanie, obwinianie, oczernianie, krzywdzenie zwierząt, czytanie osobistej korespondencji, ujawnianie tajemnic, sekretów, wyśmiewanie, lekceważenie, itp.;
Przemoc seksualna – naruszenie intymności: zmuszanie osoby do aktywności seksualnej wbrew jej woli, kontynuowaniu aktywności seksualnej, gdy osoba nie jest w pełni świadoma, bez pytania jej o zgodę lub gdy na skutek zaistniałych warunków obawia się odmówić. Przymus może polegać na bezpośrednim użyciu siły lub emocjonalnym szantażu. Np.: wymuszanie pożycia, obmacywanie, gwałt, zmuszanie do niechcianych praktyk seksualnych, nieliczenie się z życzeniami partnerki/partnera, komentowanie szczegółów anatomicznych, ocenianie sprawności seksualnej, wyglądu, itp.;
Przemoc ekonomiczna – naruszenie własności: celowe niszczenie czyjejś własności, pozbawianie środków lub uniemożliwianie zaspokajania niezbędnych dla przeżycia potrzeb np. niszczenie rzeczy, kradzież, używanie rzeczy bez pozwolenia, zabieranie pieniędzy, przeglądanie dokumentów, korespondencji, dysponowanie czyjąś własnością, zaciąganie pożyczek “na wspólne konto”, sprzedawanie osobistych lub wspólnych rzeczy bez uzgodnienia, zmuszanie do spłacania długów, itp.
Zaniedbanie - naruszenie obowiązku do opieki ze strony osób bliskich: brak zainteresowania bliską osobą i jej potrzebami, bywa też formą przemocy ekonomicznej np.: nie dostarczanie środków na utrzymanie, pozbawianie jedzenia, ubrania, schronienia, brak pomocy w chorobie, nie udzielenie pomocy, uniemożliwianie dostępu do miejsc zaspokojenia podstawowych potrzeb: mieszkania, kuchni, łazienki, łóżka, itp.
POTRZEBUJESZ POMOCY?
ZADZWOŃ: 519 375 498
(połączenie jest płatne zgodnie z cennikiem operatora sieci – jeśli jest taka potrzeba, możemy oddzwonić – śmiało nam o tym powiedz! Sytuacja finansowa nie może być przeszkodą w otrzymaniu wsparcia.)
Pod tym numerem otrzymasz specjalistyczną pomoc: wsparcie psychologiczne, poradnictwo socjalne bądź rodzinne. Specjalnie dla Państwa w celu uzyskania wsparcia psychologicznego, poradnictwa rodzinnego bądź socjalnego uruchomiliśmy również możliwość skorzystania z wideo rozmowy za pośrednictwem aplikacji SKYPE (pik@mopr.piekary.pl).
Pamiętaj! Każda pomoc z Punktu Interwencji Kryzysowej jest bezpłatna!
II. Porady prawne
Poradnictwo prawne skierowane jest dla osób znajdujących się w kryzysie, w tym doświadczających przemocy w rodzinie.
W celu skorzystania z porady prawnej należy:
- zadzwonić pod numer 519 375 498;
- poinformować pracownika Punktu Interwencji Kryzysowej o potrzebie rozmowy z Radcą Prawnym;
- uzyskać informację, w którym dniu i o której godzinie zadzwoni do Ciebie Radca Prawny.
Porady udzielane są w każdy poniedziałek po godzinie 14:30.
III. Osobisty plan awaryjny dla osób doświadczających przemocy w rodzinie
Doświadczasz przemocy w rodzinie i obawiasz się, że w czasie epidemii może być trudno uzyskać pomoc, przygotuj osobisty plan awaryjny.
W sytuacji poczucia zagrożenia ze strony bliskich będziesz świadomy jak zareagować i gdzie pójść. Twoje bezpieczeństwo to priorytet.
Nie jesteś winna/y przemocy! Są ludzie, którzy mogą Ci pomóc!
IV. Poradnik dla osób doświadczających przemocy
Jeśli zastanawiasz się czy warto przeciwstawić się przemocy w rodzinie zainstaluj na telefonie lub komputerze bądź innym urządzeniu elektronicznym poradnik. Może pomoże Ci on podjąć decyzję, że WARTO zacząć działać i przeciwstawić się przemocy.
V. Pomoc dla osób, które stosują przemoc
Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie prowadzi Program korekcyjno - edukacyjny dla osób stosujących przemoc w rodzinie.
Co to jest?
Program korekcyjno - edukacyjny skierowany jest do osób, które nie radzą sobie ze swoimi negatywnymi emocjami, zachowaniami agresywnymi, stosują przemoc wobec swoich bliskich. Program ma na celu przede wszystkim naukę radzenia sobie z agresywnymi zachowaniami, powstrzymanie sprawców od dalszego stosowania przemocy. Aby to osiągnąć, konieczne jest, między innymi, rozwijanie umiejętności samokontroli i współżycia w rodzinie, kształtowanie umiejętności w zakresie wychowania dzieci bez przemocy oraz zdobycie wiedzy na temat mechanizmów powstawania przemocy w rodzinie.
W ramach prowadzonych zajęć, poruszane są m.in. następujące tematy:
- trudne sytuacje i konflikty w rodzinie oraz techniki reagowania na nie bez użycia przemocy
- zachowania agresywne - sposoby radzenia sobie z trudnymi emocjami
- funkcjonowanie rodziny: rola ojca, matki i dziecka w rodzinie, związki partnerskie
- komunikacja w rodzinie - aspekty i mechanizmy przemocy domowej
- choroba alkoholowa, zachowania osób uzależnionych i współuzależnionych
- możliwości korzystania ze środowiskowego systemu wsparcia.
Gdzie i kiedy odbywają się zajęcia?
Spotkania uczestników programu odbywają się:
w każdy poniedziałek o godzinie 16.00
w siedzibie Centrum Usług Społecznych w Piekarach Śląskich,
przy ul. Wyszyńskiego 31
Zgłoszenia przyjmują i dodatkowych informacji udzielają:
pracownicy Punktu Interwencji Kryzysowej, tel. 32 284 19 87, 519 375 498
Z uwagi na ogłoszony w kraju stan pandemiczny zajęcia stacjonarne są zawieszone, jednak zawsze możesz skorzystać ze wsparcia telefonicznego!
Zacznij już dziś, zmień swoje nastawienie i czyny.
VI. Twój parasol
W związku z niepokojącymi symptomami związanymi ze zwiększeniem przemocy w rodzinie powstała nowa aplikacja o nazwie Twój Parasol. Aplikacja ta skierowana jest do osób narażonych na sytuacje związane z przemocą w rodzinie. Aplikacja umożliwia przesyłanie informacji o zdarzeniach przemocowych do ewentualnego wykorzystania później oraz możliwość kontaktu z wcześniej skonfigurowanym adresem e-mail lub możliwość szybkiego wybrania telefonu alarmowego.
W celu zapewnienia dyskrecji użytkowania aplikacji – oficjalną jej częścią jest zestawienie danych pogodowych odpowiednich do lokalizacji.
VII. Inne formy wsparcia instytucjonalnego
Niebieska Linia to Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie. Działa nieprzerwanie, niezależnie od okoliczności zewnętrznych – również w czasie pandemii koronawirusa. Jak zaznaczają eksperci, sytuacja odosobnienia w gronie rodzinnym, której dziś doświadczamy, jest czynnikiem ryzyka wystąpienia zachowań o charakterze przemocowym. Ofiary nie są w tym czasie pozostawione same sobie. O swojej sytuacji mogą powiadomić służby, które będą im służyć pomocą i niezbędnym wsparciem.
Ze szczegółami można zapoznać się wchodząc na stronę internetową niebieskalinia.pl.
Poniżej podajemy też numery telefonów, na które mogą dzwonić zarówno same osoby pokrzywdzone, jak również wszyscy ci, którzy podejrzewają, że ktoś w ich najbliższym otoczeniu padł ofiarą przemocy domowej:
Inne infolinie pomocowe:
- Centrum Praw Kobiet tel. 600 070 717 − codziennie w godz. 10.00−16.00, dla osób które znalazły się w trudnej sytuacji i potrzebują natychmiastowego interwencyjnego wsparcia.
- Stowarzyszenie Niebieska Linia, tel. 800 120 002 − czynny 24 godziny, dla ofiar przemocy w rodzinie.
- Poradnia Telefoniczna „Niebieskiej Linii” IPZ, tel. 22 668 70 00 − codziennie, w godz. 12.00−18.00, dla ofiar przemocy w rodzinie,tel. 800 70 22 22 − czynny 24 godziny, wsparcie dla osób w stanie kryzysu psychicznego.
- Instytut Psychologii Zdrowia, tel. 116 123 –codziennie, w godz. 14.00−22.00.
- Telefon zaufania dla osób starszych, tel. 22 635 09 54–poniedziałki, środy i czwartki w godz. 17.00−20.00.
- Bezpłatny telefon wsparcia dla osób po stracie bliskich, tel. 800 108 108 − od poniedziałku do piątku, w godz. 14.00−20.00.
- Policyjny Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży Telefon do Sznupka - 800 222 315 czynny od poniedziałku do piątku w godzinach od 8.00 do 15.00
- Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży - służy dzieciom potrzebującym wsparcia, opieki i ochrony - jest całkowicie bezpłatny - 116 111 czynny od poniedziałku do soboty w godzinach od 12.00 do 22.00